Ilmaputkiteltan käyttäjäkokemus

Westfield Gemini 390 Air – ilmaputkiteltta matkailuautoon

Halusin matkailuautooni, Bürstner Nexxo t690 Summer Edition, teltan joka olisi helppo pystyttää yksinkin. Löysin sellaisen Helsinki Caravanista. Teltta on Westfieldin uutuusmalli Gemini 390 Air. Teltta on mallinimensä mukaisesti vajaa neljämetriä pitkä, puolikaaren muotoinen ja se pystytetään neljän ilmatäytteisen ”kaariputken” varaan. Autossani on lisäksi Thulen kotelomarkiisi, jonka etureunassa alapuolella on telttaura.

 

Pystyttäminen yksin

Pystytys on periaatteessa varsin simppeliä, ainakin jos huomioi muutaman pikkukikan. Markiisi kannattaa ottaa melko pitkälle ulos ja alas, jotta teltan pujottaminen telttauraan on vaivatonta. Lisäksi telttauraan kannattaa suihkuttaa hieman silikonia tai muulla tavoin pienentää sen kitkaa. Kun teltta on urassa paikallaan, rullataan markiisi takaisin koteloonsa. Teltan ilmaputkien täyttäminen kannattaa aloittaa jommastakummasta keskimmäisestä putkesta. Tällöin teltta pysyy paremmin ryhdissään, vaikka pystytyksen suorittaisikin vain yksi henkilö. Teltan mukana tulevassa pumpussa on kätevä ylipaineventtiili, joka varmistaa sen, että putkea ei tule täyttäneeksi liikaa. Putkessa on riittävästi ilmaa, kun se sormella napauttamalla kuulostaa pinkeältä. Teltan putki saattaa jäädä aluksi väärin päin kaarelle, mutta kevyt nykäisy telttanarusta auttaa tässä.

Teltan mittojen soveltuvuus oman auton ikkunoiden, koteloiden ja esimerkiksi oven suhteen kannattaa tarkistaa. Missään tapauksessa ei saa käydä niin että teltan seinä tulee kaasupullokotelon luukun päälle, estäen luukkuun pääsemisen hätätilanteessa. Omassa autossani tulee telttaa pystyttäessä huomioida etuseinän sijoittumisen hienosäätö oven suhteen. Ilmaputki on halkaisijaltaan melko iso ja jää helposti painamaan ovea vasten. Toisessa päässä sivuseinä tulee käytännössä keskelle takatallin luukkua. Onneksi Bürstnerissä on tallin luukku myös auton toisella puolella.

Lisävarusteet

Ostin teltan mukana lisävarusteena (!) myytävät takaseinäputket ja teltan etureunaan tulevat kiristysputket. Jälkimmäiset ovat luvattoman heppoista alumiinia. Yksi putkista hajosi jo ensipystytyksen yhteydessä, liekö ollut valmiiksi vääntynyt vai pääsikö väliin hiekanjyvä, en tiedä, mutta putki ensin jumittui, sitten irrotti alumiinilastuja ja lopulta jumittui kokonaan. Mitenkään kovakouraisesti sitä ei käsitelty. Tästä voisi valmistajalle viestittää, että aivan toivottoman heppoiset alumiiniputket kannattaisi korvata joko kunnollisilla teräsputkilla, tai sitten esimerkiksi lasi- tai hiilikuituisilla versioilla. Auton seinää vasten tulevat lisäputket ovat perinteiset teräsputket ja sikäli oikein tukevat. Totesin kuitenkin, että ainakin silloin kun teltan pystyttää vain yhdeksi yöksi, nämä seinäputket ovat lähes tarpeettomat, ainakin jos teltan seinän saa hyvin kiilattua auton seinän kohdalle. Tällöin seinät ovat tukevasti autoa vasten. Lisäbonuksena saan takatallin oven käyttöön, kun napsautan teltan kiinnityslenkin pois telttakiilasta. Toisin sanoen, auton seinää vasten tulevat putket ovat tukevat, mutta ovat ehkä tarpeettomat. Vastaavasti teltan etureunaan tulevat putket ryhdistävät telttaa ja ovat tarpeelliset, mutta ovat aivan liian heppoista tekoa.

 

Teltta vai markiisi?

Jos autossa jo kerran on kotelomarkiisi, onko erillisestä etuteltasta mitään hyötyä? Varsinkin jos autossa ei ole alahelmassa tuulisuojaa varten telttauraa? Tämä on varmasti mieltymyskysymys. Gemini 390 teltan kummallakin sivulla on aukirullattava ovi, lisäksi kaikki kolme etuseinän ikkunallista osaa voidaan rullata ylös. Tällöin teltta on kuin eräänlainen markiisi. Teltassa on kuitenkin muutama markiisia kattavampi ominaisuus. Ensinäkin se, että putket ovat ilmatäytteisiä antaa mielenrauhan. Jos teltta tempautuu tuulenpuuskan mukana auton katolle, on hyvin todennäköistä, että mitään varsinaisia vaurioita ei teltta autolle aiheuta. Toisin on katolle jalkoineen kääntyvän markiisin kanssa, tosin pitää olla tietysti melkoinen puuska markiisia katolle kiskomaan. Teltassa on myös seinät, joten tuulisella mutta muuten lämpimällä säällä on teltassa kivasti tilaa istua ulkosalla. Sama koskee tietysti sadekeliä, jolloin seinät suojaavat sekä sateelta että tuulelta. Sade tosin aiheuttaa sen, että pahimmassa tapauksessa liikkeelle on lähdettävä märkä teltta takatalliin pakattuna.

Yhteenveto

Itse olen harrastanut karavaanimatkailua yli kymmenen vuotta vaunuillen ja nyt ensimmäistä kautta matkailuautolla. Olen perheellisenä tottunut siihen, että teltta tuo isoonkin vaunuun kummasti lisätilaa ja varsinkin lasten kanssa on välillä ollut mukavaa se, että jälkikasvua saa laitettua ”ulkoruokintaan”. Nyt autolla yksin tai rouvan kanssa kahdestaan liikkuen, teltta tuo mahdollisuuden siihen, että vieraiden tai tuttujen kanssa voi iltaa istua auton ulkopuolella ja siten rauhoittaa sisätilat vain omalle väelle. Jos pysähdys on vain yhdeksi yöksi, sää kesäisen kaunis ja matka jatkuu heti aamusta, jää teltta kassiinsa ja markiisi toimittaa tarvittaessa katon virkaa. Jos taasen paikallaan ollaan pari yötä, on teltta helppo pystyttää alle puolessa tunnissa yksinkin. Westfield Gemini 390 Air teltan ilmaputket ovat erilliset, joten putken mahdollinen vaurioituminen ei tee koko teltasta käyttökelvotonta. Ilmaputkia saa varaosina. Ilmaputket ovat varsin tukevia ja siksi voisi ainakin kuvitella, että teltta pysyy pystyssä myös asfalttikentällä, tai muulla alustalla johon kiilojen lyöminen on mahdotonta.

 

Kirjoittanut Tero Mellin, Sipoo